Tuesday, February 01, 2005

Enkele veelgestelde vragen over Dynamic

  • Wanneer is Dynamic opgericht ?
Dynamic is opgericht in 1995 door een aantal studenten die wel wat zagen in het beursgebeuren.
  • Waar & Wanneer gaan de vergaderingen door ?
Vergaderingen zijn op een laag pitje gezet sinds 2020.  De lokatie situeert zich in de streek van Brugge.
  • Hoeveel leden telt Dynamic ?
We bestaan uit een relatief kleine groep van beleggers 
  • Hoe kan ik lid worden van Dynamic ?
We zoeken momenteel geen nieuwe leden.  
  • Wat zijn de vereisten om lid te worden ? (niet meer van toepassing sinds 2020)
Er is 1 grote vereiste : je moet gewoon binnen de groep passen. We hanteren het principe dat we na(ast) de vergaderingen ook nog wat plezier willen hebben en er gerust eens deftig gelachen kan worden.
Wanneer je daarnaast ook nog een gezonde interesse in de beurs hebt, gecombineerd met de wil om ook de beurs wat op te volgen, ben je zeker van harte welkom.
Een grote voorkennis van beleggen en de financiële wereld is zeker niet vereist.
Iedereen is welkom want "Diversiteit brengt leven in Dynamic"
  • Welk startkapitaal is vereist (niet meer van toepassing sinds 2020)
We werken in principe volgens het gelijkheidsprincipe, dwz dat alle leden hetzelfde aandeel hebben in Dynamic. Dat heeft als gevolg dat nieuwe leden in één keer een hoog startkapitaal moeten voorzien.
Om een dergelijke hoge instapdrempel te vermijden kan een nieuw lid er ook voor opteren om slechts voor 1/4, 1/2 of 3/4 van het volledige startkapitaal in te tekenen (waarbij we dan afwijken van het gelijkheidsprincipe, maar het stemrecht blijft identiek).
Voor meer concrete info contacteer ons.
  • Hoe gebeuren de kapitaal stortingen ?
Maandelijks storten alle leden een vast bedrag, om zo op regelmatige tijdstippen nieuwe aandelen te kunnen aankopen.
  • Is Dynamic onafhankelijk ?
Dynamic is volledig onafhankelijk.
We zijn echter wel lid van de overkoepelende "Vlaanse Federatie van Belegginsgclubs" (VFB) en hebben nauwe contacten met enkele andere beleggingsclubs .
  • Hoe ziet de organisatie van Dynamic er uit ?
De structuur is heel vlak: we hebben zeker geen autoritair regime met één duidelijk leider. Om het practisch wat vlot te laten verlopen is er een voorzitter die het centrale aanspreekpunt is voor de organisatie van de vergaderingen, contacten met andere clubs, ... en daarnaast is er een penningmeester en secretaris, die de portefeuille bijhouden, orders doorgeven, verslagen van vergaderingen opstellen, ...
Maar een beleggingsclub draait maar vlot, wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt door het rondsturen van informatie die men ontdekt heeft of interessante tips die men opgevangen heeft, en door een actieve deelname aan de vergaderingen !
  • Hoe worden de spelregels binnen Dynamic vastgelegd ?
In de statuten van Dynamic staan de basisregels qua toetreding, stemrecht, uitstap, ... Dit document wordt aan alle nieuwe leden gegeven.
  • Hoe houden de leden contact buiten de vergaderingen ?
We hebben een centraal beheerd e-mail systeem waardoor berichten vlot bij iedereen terechtkomen. Alle leden worden dan ook aangespoord om via e-mail te communiceren met de anderen.

No comments: